106.9 fm | Kabel 104.5 fm

De L is in de maand (2)

Geschreven door Jaap Koper, foto: Kim Balster
17909203 120332000181926179 826424003 n

De L is in de maand (2)

In maart zijn twee albums uitgebracht en één EP. De titel is niet voor niets gekozen, omdat het gaat om Lenya, Lakshmi en Logue en omdat de letter L ook in deze maand zit.

Kortom een drieluik. Na Lenya is het nu de beurt aan Lakshmi en eigenlijk LAKSHMI op Facebook. Toch ga ik in kleine letters verder. Ik heb eenmaal het lot van Alternative FM en dat is dat wij talentvolle muzikanten groot zien worden en dat ik alleen maar met ziel en zaligheid over kan schrijven zonder dat het wat oplevert om de schoorsteen te laten roken.

In 2014 komt Lakshmi Swami Persaud met een vleugje mystiek binnen, bij ons in de studio van ZFM Zandvoort. Twee nummers speelt ze en zij begeleidt zichzelf op de keyboard. Meer niet, want er moet wat te raden overblijven. Dat heeft Lakshmi gehouden. Tijdens haar studiobezoek maakt Lakshmi op dat moment nog kans om te winnen in de categorie bands van de Grote Prijs van Nederland.

Via die competitie wordt de inwoonster van Haarlem opgepikt door de landelijke media en is de rest historie, want na een optreden in ‘De Wereld Draait Door’ is ze een graag geziene festivalmuzikant. Op het moment van schrijven is ze deze week wederom in dat programma geweest. Ze krijgt presentator Matthijs van Nieuwkerk stil, door te vragen wat hij van haar album vindt.

Lakshmi is het beeld van een meisje wat ik als jonge gast hebt gehad in de jaren tachtig. Donkere muziek, met prominent de keyboards en de synthesizers, met daaromheen een doorzichtig en mysterieus geluidsgordijn. Daarom vind ik misschien ‘I’ll be on my way’ op dit moment wel het beste nummer van 2017.

Jo Lemaire et Flouze komen in mijn gedachten terug. Het zelfde meisje. Donker, mysterieus en haast onaantastbaar. ‘Je Suis Venue te Dire Que je M'en Vais’.Verdriet in dat liedje van Serge Gainsbourg heeft daar de overhand. Ik heb iets met ‘pop noir’ en dat dateert al van de jaren tachtig en zij brengt dat terug in mijn vijftigjarige ziel. Alsof Doc Emmett Brown met zijn DeLorean mij weer terugbrengt in de jaren tachtig.

Inhoudelijk heeft Lakshmi ook wat te vertellen. Zoals ik eerder heb geschreven over ‘I’ll be on my way’ is, lijkt het of Lakshmi je wil meenemen naar een wereld met een andere dimensie. ‘Sailing’ is dromerig en lijkt wel op Lakshmi’s illustere voorganger uit de jaren tachtig. De viool snijdt je door je ziel. ‘Take me on a trip’ laat melancholie horen. ‘Take me on a trip’ is ook een prachtig geschreven song. De donkere kanten die we allemaal hebben. Wat zo bijzonder voor mij aan dit liedje is dat je juist nadenkt wat jouw donkere kant kan veroorzaken bij die ander. ‘What the hell’ is een lekker vrolijk nummer waarbij mijn mondhoeken vrolijk omhoog krullen.

Hoe donker alles kan zijn, er is ook direct een zonzijde. Een album wat je een paar keer achter elkaar kunt draaien zonder dat het je verveelt en zeker als je van elektro houdt, zoals ik. Ook donkere parels kunnen mooi en bijzonder zijn. Voor mij komt dit wel in een lijstje voor over 2017.

ZFM Zandvoort

Studio
Tolweg 10A